From complexity to the teaching of synthesis: constructing the way

  • Andrea Monteiro Vicente Universidade da Beira Interior, Departamento de Arquitectura e Engenharia
  • Miguel Santiago Universidade da Beira Interior, Departamento de Arquitectura e Engenharia

Resumo

Facing nature, man perceives reality. Observes, analyses, synthesises and through a metacognitive process of knowledge construction, associates and dissociates elements. This process of inter-relationship between elements fragments reality into simplified parcels later rebuilt in cognitive structures that apprehend the complexity through the adoption of analytical models. The synthesis that he seeks to construct expresses the dialectical relationship between the self and the world/object. Then, by desire and by reason, man transforms the natural environment, builds, shapes, occupies, limits, reinterprets the natural. However, before doing so as material, he does it in his consciousness, imagines, designs, verifies, and by doing it this way, before being real as material, it also becomes spiritual, virtual and aesthetic.

The opposition between matter and space is rebalanced by human perception and consciousness in a tripartite structure that is constituted as the architecture object. We are interested in the systematization of this process, in other words, in the way that the self constructs the path or method of approach into the object. Antonio Machado suggests: Caminante, son tus huellas el camino, y nada más.

 

Perante a natureza, o homem percepciona o mundo natural. Observa, analisa, sintetiza e através de um processo metacognitivo de construção de conhecimento, associa elementos e dissocia outros. Este processo de inter-relação entre elementos divide a realidade em parcelas simplificadas reconstruídas posteriormente em estruturas cognitivas de apreensão da complexidade, mediante a adoção de modelos analíticos. A síntese que procura construir exprime a relação dialética entre o mundo e o eu. Em seguida, pelo desejo e pela razão, o homem transforma o meio natural, constrói, modela, ocupa, limita e reinterpreta o natural. No entanto, antes de o fazer como matéria, fá-lo na sua consciência; imagina, projeta, verifica e, ao fazê-lo deste modo, antes de ser real como matéria, é também espiritual, virtual e estético.

A oposição entre matéria e espaço é reequilibrada pela percepção e consciência humana numa estrutura tripartida que se constitui como o objecto da Arquitectura. Interessa-nos a sistematização deste processo, ou seja, a forma como, no projeto de Arquitectura, o eu/sujeito constrói o caminho ou método de abordagem ao mundo/objecto. Antonio Machado sugere, Caminante, son tus huellas el camino, y nada más.


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Biografia dos Autores

Andrea Monteiro Vicente, Universidade da Beira Interior, Departamento de Arquitectura e Engenharia
Architecture PhD student
Miguel Santiago, Universidade da Beira Interior, Departamento de Arquitectura e Engenharia
Professor
Publicado
2013-11-01
Como Citar
VICENTE, Andrea Monteiro; SANTIAGO, Miguel. From complexity to the teaching of synthesis: constructing the way. Joelho. Revista de Cultura Arquitectónica, [S.l.], n. 4, nov. 2013. ISSN 1647-8681. Disponível em: <http://impactum-journals.uc.pt/joelho/article/view/1452>. Acesso em: 19 ago. 2017.
Secção
Articles Joelho 4

Palavras-chave

Complexity; Synthesis; Metacognition